Dec 12, 2011

sepuluh :)

Tahun 2000 - Sekolah Rendah Kampung Pakis

Ija masih berlari - lari anak . Kelas Pendidikan Jasmani hari ini membuatkan Ija lebih segar . Seonok benar gadis itu apabila tiba giliran kelas tersebut . Ija gemar bersukan . Ibu selalu cakap yang sukan akan buat tubuh lebih sihat . Sebab itu jugalah Ija memang tidak pernah melepaskan peluang untuk bersukan .

Ajiq baru pulang dari bilik guru selepas menghantar buku latihan yang diminta oleh gurunya , melewati tepi padang . Dia terlihatkan Ija sedang bersungguh - sungguh menjalankan aktivitinya  . Dia tersenyum lebar . Ajiq nekad , Ija akan sentiasa disayangi sebagai temannya yang paling akrab .




Empat Tahun Kemudian . . .
2004 - Sekolah Rendah Kampung Pakis

Seperti hari-hari sebelumnya , Ija dan Ajiq akan duduk di meja yang sama untuk makan sewaktu rehat . Tapi tidak lagi berpimpin tangan seperti dahulu . Dan seperti biasa juga , Afzan dan rakan - rakannya hanya mampu melihat Ija dari jauh dan masih tidak berani hendak mengganggunya walaupun Iman Harith sudah tidak ada di sekolah tersebut  . Iman telah pun menyambung pelajarannya ke sekolah berasrama penuh yang jauh dari rumahnya . Ibu kata Abang Iman memang pandai . Dia memang layak untuk ke sekolah tersebut . Ija sedikit berbangga mempunyai abang yang di nobatkan sebagai pelajar terbaik di sekolah mereka tahun lepas .

" Ija , makan lah . Menungkan apa tu ? " Ajiq menegur Ija yang kelihatan sedang mengenangkan sesuatu .

" Haa . Ya , ya . Sorry , Ija teringat kat Abang Iman tadi. " jawab Ija sambil tersenyum malu . Dia meneruskan suapan yang terhenti sebentar tadi .

" Ija , Ajiq ada sesuatu nak cakap ni . "

" Cakap lah . Apa dia ? Tak pernah pun Ajiq nak mintak izin dulu baru cakap ? " Ija terasa aneh sedikit . Suara Ajiq mengeluh perlahan , sedikit merisaukan hati Ija .

" Tahun depan , Ajiq dah tak ada lagi kat sekolah ni . Ija jaga diri baik - baik tau ? "

" Hahaha ! Ajiq ni . Ija ingatkan apa lah tadi . Itu Ija tahu lah . Tak apa . Ija dah sedia . Lagipun kan sekolah menengah Ajiq nanti dekat je dengan sekolah Ija . Kita boleh jumpa jugak . Ajiq boleh jaga Ija lagi . " jawab Ija dengan senyum melebar . Hilang sebentar rasa risaunya . Namun wajah Ajiq masih dalam keadaan risau . Senyuman di wajah Ija terus mati .

" Ajiq , ke..kenapa ni ? " tanya Ija perlahan .

" Ajiq dapat panggilan ke sekolah asrama penuh macam Abang Iman . Ajiq da tak dapat jaga Ija lagi . " Ajiq menutur penuh kelembutan . Ija sedikit tersentak .

" Sama dengan Abang Iman lah kan ? Nanti boleh balik kampung sama dengan Abang Iman kan ? Boleh jumpa Ija . "

" Tak .. Ajiq lagi jauh dari Abang Iman . Dan keluarga Ajiq terus pindah dari sini supaya lebih dekat dengan sekolah baru Ajiq . " Ajiq sudah tunduk menahan sedih . Ija menarik nafas dalam menahan kesedihan .

" Tak apa lah kalau macam tu . Kita kan sahabat ? Kan kita boleh balas surat . Tiap - tiap minggu Ija tulis surat untuk Ajiq nanti tau ? Jangan lupa balas . Jangan lupa yang Ija tunggu tau ? Ija tetap sayang Ajiq . " Ija mengukir senyuman paksa . Ajiq hanya mampu menganggukkan kepala .

" Okay lah , Ija nak masuk kelas dulu . Jumpa balik nanti tau ? Bye ! " Ija terus bangkit dan menuju ke kelas tanpa menoleh lagi ke wajah Ajiq . Sedih hatinya . Terlampau sedih untuk berpisah dengan Ajiq yang sentiasa berada disisinya . Akhirnya air mata tumpah jua ke Bumi .



2004 - Kampung Kempas

" Ija , kenapa monyok je anak ibu ni ? Eh , kenapa mata bengkak ni ? Ija nangis ke ? Siapa buat anak ibu menangis ni ? " Soalan  bertalu - talu yang keluar dari mulut ibu membuatkannya bertambah sedih . Laju sahaja air mata mencurah . Bahunya terhenjut - henjut dek kerana tangisan yang semakin tersedu sedan . Ija terus memeluk ibu . Ibu menggosok perlahan belakang badan anak gadisnya itu . Sudah bertahun dia tidak melihat anak nya itu menangis .

" Kenapa ni , nak ? " tanya ibu perlahan .

" Ibu , Ajiq . . . Ajiq nak tinggalkan Ija . Macam Abang Iman tinggalkan Ija . " tangisan masih bergema . Ibu menggelengkan kepala .

" Ija sayang . Bertemu dan berpisah tu adat kehidupan di dunia . Mungkin ALLAH nak bagi kita yang lebih baik bila kita kehilangan sesuatu yang kita sayang . Tak elok menangis macam ni sekali . Anak ibu kan kuat ? " pandai ibu memujuk . Hati Ija sedikit reda . Tangisannya mula surut walaupun sedih di hati masih tidak berkurang . Ija mengangguk mengiyakan .

" Dah , Ija pergi solat Asar sana . Doa dengan ALLAH banyak - banyak biar hati tenang . " Ija terus bangkit tanpa banyak membantah .

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Kehadapan Amir Hazriq , 


Ish , Ija tak reti lah tulis surat bunga - bunga ni . :)  Ija bagi surat ni pada Ajiq pun , sebab Ija nak Ajiq tahu yang Ija selalu tunggu Ajiq balik ke sini semula . Ajiq tahu kan Ija tetapkan sayangkan Ajiq ? Ajiq je lah kawan baik Ija kat sini . Kawan yang paling baik Ija pernah ada . Ija tak kan lupakan Ajiq . Ija tahu , Ajiq pun tak kan lupakan Ija kan ?  Nanti Ajiq bagi lah alamat baru Ajiq pada Ija . Ija janji , setiap tahun , Ija tak kan pernah lupa hantar surat pada Ajiq . Ija akan bagi kad raya pada Ajiq , kad hari lahir Ajiq . ( Kalau Ija terlambat , sorry tau ? hehe ) . Ajiq akan balas kan ? Ija tunggu . Ija akan selalu doakan kebahagiaan Ajiq kat sana . Belajar elok - elok tau ? Sekian , Assalamualaikum .




Sahabat setiamu ,
irmahafiza<3<3


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

0 pandangan bijak:

Post a Comment

 
Blog Template by Delicious Design Studio